Foto:

Vriend of boeman

SCHIEDAM - In zijn nieuwe column schrijft advocaat Joop Hardam onder meer over de deurwaarder die regelmatig ten onrechte als boeman wordt weggezet.


In 1938 verscheen de bekende roman Karakter van de vroegere Schiedamse advocaat Ferdinand Bordewijk (1884-1965). Met veel doorzettingsvermogen weet de hoofdpersoon in dit boek, Katadreuffe, zich te ontwikkelen tot een succesvolle advocaat. Zijn vader is de meedogenloze deurwaarder Dreverhaven die op allerlei manieren probeert het hem erg lastig te maken. Ook vandaag de dag zijn er nog keiharde deurwaarders die bijna geen mededogen kennen. Zelf een keer meegemaakt dat een deurwaarder na een kort geding-zitting bij de Rechtbank gemeen ging glimlachen om een verkregen toestemming tot ontruiming van een alleen-staande ouder van minderjarige kinderen. Alsof dat zo'n pretje is. Een beetje ervaren jurist of advocaat weet precies welke kantoren het zijn.

Het lijkt er dan soms op dat er een gewoonte of sport van wordt gemaakt om zoveel kosten te maken en beslagen te leggen. Eén van de oorzaken hiervoor is dat de basis van veel regels uit het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering bijna 170 jaar oud is. Langzaam maar zeker wordt hier wijziging in aangebracht.

Wat nog wel eens wordt vergeten, is dat de deurwaarder in de praktijk functioneert als openbaar ambtenaar. Ongeveer de helft van alle kosten die verschuldigd zijn bij een gerechtelijke procedure worden veroorzaakt door de overheid wegens hoge griffierecht-bedragen. Ten onrechte ziet men de deurwaarder dan als boeman. Bij openstaande bedragen hoeft hij zich sowieso niet als vriend te gedragen.

Er zijn gelukkig steeds meer deurwaarders die oog hebben voor de mensen die rekeningen wel willen betalen, maar niet kunnen betalen. Sociaal verantwoord incasseren en de menselijke maat hanteren wordt populair. In een vroegtijdig stadium wordt eerstelijns schuldhulpverlening aangeboden en gekeken naar iemands persoonlijke situatie. Zodoende worden de financiële problemen van een individu of gezin niet nog groter dan ze al zijn. Een prima ontwikkeling.

Als advocaat is het ook beter om geen vrienden te worden met je klant of zich als zodanig te gedragen. Het gebeurt regelmatig dat een nieuwe klant al heel snel 'je' en 'jij' gebruikt aan de telefoon of tijdens een gesprek op kantoor. Dan belt bijvoorbeeld een klant rechtstreeks en zegt: "Goedemorgen, met Jolanda." Aan de hand van de betreffende stem of manier van praten is dan vrij snel duidelijk welke klant het is. Tegelijk doen we dan net alsof we het niet weten en vragen naar de achternaam. Het is natuurlijk anders wanneer er vroeger samen is geknikkerd op het schoolplein of in situaties dat een advocaat en klant elkaar al heel lang kennen, maar ook dan blijft het oppassen. Enige afstand tot een klant bewaren is vrijwel altijd verstandig. Weet dat dit niet is omdat we onvriendelijk over willen komen, maar vooral te maken heeft met zelfbescherming.

Reacties: hardam@mhz-advocaten.nl

Meer berichten