Foto:

Recordaantal stijgende vliegtuigen over Schiedam

Schiedam - Dit bericht is ingezonden bij het Nieuwe Stadsblad. Iedere Schiedammer kan bij het Nieuwe Stadsblad een bericht plaatsen. Je kunt het zelf (mét foto) online publiceren via www.nieuwestadsblad.nl. John Witjes (Bewonersvertegenwoordiger CRO-RTHA, Schiedam) merkt op dat er aan de juichende verhalen met betrekking tot ons regionale vliegveld ook een keerzijde zit.


'Het commerciële succes van Rotterdam The Hague Airport kent een keerzijde. De lusten zijn voor het vliegveld, de lasten voor de omwonenden. Vol trots werd gemeld dat RTHA voor het eerst meer dan 250.000 passagiers in één maand (juli) had en dat er al met al dit jaar al 8,2% meer reizigers zijn in 2,5% minder vliegtuigen. Juichverhalen dus. De omwonenden in Sveaparken en Spaland horen echter een geheel ander geluid.

'Het aantal starts over Schiedam is in juli 2019 explosief gestegen. In juli steeg een recordaantal vliegtuigen ’s morgens op over de deze drukbevolkte woonwijken: tussen 7.00 en 8.00 uur kwamen er 199 met donderend geraas over de wijken gevlogen. Op 13 juli waren het er zelfs 12 in dat ene vroege uur. Slechts op 4 dagen was het stil omdat toen de vliegtuigen vanwege de wind oostwaarts opstegen. In totaal waren er t.o.v. juli 2018 20% méér starts in de vroege ochtend! Niet eerder zijn er zoveel vliegtuigen ’s morgens vroeg via Schiedam opgestegen.

'De geluidsbelasting van stijgende vliegtuigen in Sveaparken en Spaland is dit jaar elke maand toegenomen. Terwijl er in de geluidsmodellen wordt uitgegaan van maximaal 65% stijgen via Schiedam, was dat in juli 75% en in de eerste 10 dagen van augustus zelfs 88%. De geluidsbelasting van een stijgend vliegtuig op de woningen is meer dan 80 dB. Probeer dan op warme vakantie- of weekenddagen met het raam open maar eens door te slapen!

'Uiteraard is het belangrijk dat zakenmensen ’s morgens vroeg in het vliegtuig stappen om naar belangrijke bestemmingen te vliegen. Maar tussen de plaatsen waar de vliegtuigen naar toe vertrekken zijn weinig zakelijke bestemmingen te vinden: Alicante, Antalya, Malaga, Bergerac, Valencia, Split, Faro, Gran Canaria, Akureyri, Pula… Alleen Londen klinkt zakelijk, maar daar kun je veel comfortabeler heen met de trein.

'Dit jaar is er qua starts bovendien nog een nieuwe ontwikkeling merkbaar: behalve op maandagen vertrekken er ook ’s avonds laat nu vliegtuigen. Tussen 22.00 en 23.00 uur staan er een of twee starts gepland naar het binnenland van Turkije of naar Marokko. Deze vluchten vertrekken vaak pas vlak voor elven en al enkele malen zelfs na elven (waarvoor dan weer speciale toestemming nodig is). Al met al leveren deze nieuwe vluchten weer een extra geluidsbelasting op voor de bewoners.

'De vraag dringt zich op of met deze explosieve stijging van het aantal starts over Schiedam de geluidsnormen niet worden overschreden. Dat blijkt niet zo te zijn. Ten eerste is er geen “handhavingspunt” in Sveaparken dat het geluid monitort en ten tweede is de systematiek van de geluidsnormen zodanig dat overschrijding nauwelijks mogelijk is. Waar een vlak na 23.00 uur landend vliegtuig voor 10x meetelt in de ‘geluidsemmer’, telt een vliegtuig dat om 7.00 uur opstijgt, slechts 1x mee. Vooralsnog is vooral de beperkte terminalcapaciteit van het vliegveld de beperkende factor in het aantal starts tussen 07.00 en 08.00 uur. Gelukkig is de oplevering van de nieuwe, grotere vertrekhal vertraagd tot eind 2020!'

10 augustus 2019

John Witjes

Bewonersvertegenwoordiger CRO-RTHA

Schiedam

Meer berichten