Foto:

Column: Maatwerk

SCHIEDAM - In zijn nieuwe column schrijft advocaat Joop Hardam onder meer over het Juridisch Loket dat bij lange na niet altijd maatwerk voor de klant levert.


De 24e editie van de Dordtse boekenmarkt in de straten van de historische binnenstad was, dankzij het fraaie weer, goed gezelschap en de snelle en prima veerboot-verbinding vanuit Papendrecht, opnieuw de moeite van het bezoeken waard. Verspreid over een cirkellint van 450 à 500 kramen was er werkelijk voor een ieder wat wils op, zoals ieder jaar gebruikelijk, de eerste zondag van juli. Vele categorieën boeken, teveel om op te noemen. De goede organisatie had voor maatwerk gezorgd.

Dat laatste kan helaas niet gezegd worden van het Juridisch Loket met haar in totaal 41 (servicepunt-)vestigingen in Nederland. Deze overheidsinstantie is telefonisch te bereiken via een 0900-nummer dat EUR 0,25 per minuut kost met een maximum van EUR 12,50 en exclusief uw gebruikelijke belkosten. Maar al te vaak hoor ik van klanten dat ze het te duur en ongehoord vinden door bijvoorbeeld maar liefst drie kwartier in de wachtrij te moeten staan om uiteindelijk een echt mens van vlees en bloed aan de telefoon te krijgen waar ze een gesprek mee kunnen hebben.

Ook de Rotterdamse vestiging van het Juridisch Loket in het Groothandelsgebouw aan het adres Weena 719 kan de grote drukte en toeloop bij lange na niet aan. Dit blijkt ook uit het feit dat de inloopspreekuren zonder afspraak zijn ingeperkt tot het tijdvak 9.00 - 11.00 uur op vier doordeweekse dagen, namelijk maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag. Wanneer voor een klant de wens of noodzaak bestaat om buiten deze uren langs te komen, dient er vooraf een afspraak te worden gemaakt.

In zo'n situatie zouden we denken en mogen verwachten dat het op zich fijn en welkom zou kunnen zijn wanneer een sociale advocaat gespecialiseerd op een bepaald rechtsgebied iets van werk uit handen kan nemen. Niets is echter minder waar. Om in aanmerking te kunnen komen voor een welkome korting van EUR 54,- op de verschuldigde wettelijke eigen bijdrage rechtshulp, moeten klanten met weinig geld regelmatig (zelfs ook in noodsituaties) onnodig erg veel, zo niet teveel moeite doen om een daartoe benodigd zogeheten verwijsdocument los te weken bij het Juridisch Loket.

Dit alles wordt door klanten als een behoorlijke drempel ervaren. Het is dan ook hoog tijd dat ook het Juridisch Loket binnen redelijk afzienbare termijn alsnog over gaat tot het leveren van (meer) maatwerk voor de klant. Een eerste oriënterende gesprek van maximaal een half uur op kantoor met een sociale advocaat aan de hand van kopieën van alle dossierstukken is vandaag de dag in ieder geval goedkoper, namelijk gratis en voor niets. Altijd goed om te weten, nietwaar?

Joop Hardam is advocaat en schrijft om de week een column in het Nieuwe Stadsblad. Reacties? hardam@mhz-advocaten.nl. Reacties? hardam@mhz-advocaten.nl.

Meer berichten