Stockfoto
Stockfoto

Martine maakt één foutje bij scheiden afval en ondervindt 'geen enkele genade'

Schiedam - Deze ingezonden brief kregen we van Martine Verhart. Martine maakt serieus werk van afvalscheiding en is dan ook not amused over de behandeling die e van Irado kreeg omdat ze één keertje een foutje had gemaakt.

Beste Irado,

Ik woon in de wijk Woudhoek Noord en sinds 4 weken hebben wij in plaats van een plasticcontainer, een PMD-container gekregen. Afgelopen maandag werd deze voor de 2e keer geleegd. Tot mijn verbazing was onze container niet geleegd. Er hing een deurhanger aan met een flauwe tekst dat we de container niet goed hebben aangeboden en dat we het over 2 weken nog een keer mogen proberen. Nu moet je weten dat ik het scheiden van het afval enorm serieus neem. We hebben in huis 7 verschillende bakken en tassen staan voor wat er maar te scheiden valt. Dit wetende, begrijp je misschien ook dat zo’n deurhanger met zo’n tekst mij in het verkeerde keelgat schiet. Het voelt als dat er een examen niet gehaald is, omdat ik van de 200 vragen, 1 vraag fout heb. Welke vraag fout is, geen idee, dat wordt er niet bij vermeld. Na enig onderzoek bleek het de slagroomspuitbus te zijn. Bestaat uit plastic, metaal en ja….ook uit gas, dus mag niet in de PMD-container. Moest ik opzoeken op internet (niet op de Irado-site, want daar krijg je filmpjes te zien en is er nergens een complete lijst te vinden wat wel en niet mag). Achteraf logisch, maar bij de Irado is er een nultolerantiebeleid. Geen genade, je zoekt het maar uit met je 2 weken zorgvuldig gescheiden afval. Eerst zag ik de bui al hangen en mezelf al dat afval uit de container vissen om het vervolgens naar het ondergrondse restafvalpunt te brengen. Door 1 verkeerd product aan te bieden, belandt al het juiste pmd-afval zo in de restafval. Zonde, dat moet anders kunnen. Ik heb een klacht gestuurd naar de Irado (reactie moet nog komen) en vervolgens de volgende dag gebeld, mijn woede ingehouden tegen de aardige klantenservicemedewerkster en bijna gesmeekt of ze alsjeblieft mijn container toch nog op willen halen. Zo gezegd, zo gedaan (hopelijk door een vuilniswagen voor pmd, want de slagroomspuitbus was eruit gehaald). Als ik de reacties op Nextdoor (buurtapplicatie) mag geloven gaat dit in alle gevallen zo. Op een enkeling na, deze bewoners zijn zo lief om de zakken na te kijken en het twee weken later nogmaals te proberen, in de hoop dat ze het nu goed hebben gedaan (hartverscheurend).

Ik vraag mij af wie dit beleid heeft bedacht, met deurhangers die wegwaaien voor goed gedrag en slecht gedrag, zonder enige vermelding wat er fout is gedaan.

Ik denk dat deze beleidsmanagers niet beseffen dat deze bewoners ook gewoon normaal denkende mensen zijn, met een baan en misschien wel met een functie waarin ze mogen beslissen of Irado ook zakelijk een relatie mag zijn. Behandel deze mensen dan ook als klant en niet als oud vuil.

Martine Verhart

Meer berichten