Foto:

Column: Het beste medicijn

SCHIEDAM - In zijn nieuwe column schrijft advocaat Joop Hardam onder meer over juridische diagnoses stellen.


'Tijdens een heerlijk ontspannen 12-daagse vakantie op het kleine Griekse eiland Kos werd duidelijk dat de vroegere bewoner Hippocrates (460-377 voor Chr.) ook vandaag de dag nog steeds op allerlei manieren respect en waardering krijgt. Prachtige mozaïek en beelden zijn er te vinden in musea. Er is zelfs een bekende grote boom (plataan) naar hem vernoemd op de plek waar zijn leerlingen les kregen in geneeskunde.
Hippocrates is de oervader van de huidige westerse geneeskunde. Met zijn wijze inzichten op het gebied van medicijnen heeft hij vele mensenlevens gered. Hij was de eerste die natuurlijke oorzaken voor ziektes zag en kwam er bijvoorbeeld achter dat sommige voeding goed is voor de één, maar slecht voor de ander. Verder was Hippocrates voor de westerse beschaving de eerste die een diagnose kon geven op basis van symptomen, zoals koorts of hoesten.
Als advocaat is het ook van belang om in een zo vroeg mogelijk stadium een juiste diagnose te stellen voor een klant. Een klant wil, logisch en begrijpelijk, heel graag weten waar die aan toe is. Niemand zit te wachten op een verhoogd risico aan extra oplopende kosten. Wanneer een klant alle denkbare dossier- en bewijsstukken aanlevert, dan kan een advocaat hier gericht op sturen en zogezegd de bijpassende therapie bepalen.

Het voeren van een slecht nieuws-gesprek hoort ook bij het werk als advocaat

De ene keer is een probleem binnen een kort tijdsbestek van een paar weken of maanden met een aspirine opgelost en kan worden volstaan met een paar brieven of e-mails. Een andere keer is er een snelle kort geding (spoed)-procedure als chirurgische ingreep nodig om de schade voor een klant te beperken. Wat ook wel eens gebeurt, is dat een klant te laat is en er al teveel is gebeurd in de voorfase. Op juridisch vlak valt er dan niets meer te beginnen en is er een onafwendbare situatie ontstaan.
Het voeren van een slecht nieuws-gesprek hoort ook bij het werk als advocaat. Dat is niet altijd even makkelijk, maar wel een belangrijke taak. De kunst is om een dergelijk gesprek al te voeren als het overzicht compleet is en niet pas na afloop van het veelvuldig wisselen van berichtenverkeer met een wederpartij. Ook niet pas na afronding van een procedure bij de rechter.
Het is voor klanten nooit fijn en prettig om een dergelijke boodschap te horen. Vaak is het meer de manier waarop het gebeurt en hoe het wordt uitgelegd. Klanten kunnen het dan makkelijker een plekje geven en het accepteren, hoe lastig en vervelend dat soms ook is. Sterker nog: de betreffende klanten waarderen het juist meestal.
Mocht u een keer behoefte hebben aan een open en eerlijke juridische diagnose, laat het vooral weten.

(Joop Hardam)

Reacties? hardam@mhz-advocaten.nl

Meer berichten