Zoals het hoort

SCHIEDAM - In een vol stadion van Feyenoord is een paar dagen geleden afscheid genomen van trainer Giovanni (Gio) van Bronckhorst en speler Robin van Persie (RvP). Gio heeft een knappe bijdrage geleverd aan het behalen van maar liefst vijf prijzen in vier seizoenen en is daarmee de succesvolste trainer aller tijden bij Feyenoord.

RvP had voor zijn terugkeer naar De Kuip in januari 2018 gehoopt om nog echt van toegevoegde waarde te kunnen zijn voor het team en dat is goed uitgepakt. De topscorer aller tijden van het Nederlands elftal kan terug kijken op een glanzende carrière. Beiden werden, zoals het hoort, ruimschoots bedankt voor bewezen diensten.

Als advocaat is het volgens gedragsregel 18 lid 2 van de beroepsgroep officieel niet toegestaan om van een klant voor de dienstverlening een andere vergoeding dan de gebruikelijke financiële beloning, in welke vorm dan ook, te vragen of in ontvangst te nemen. Wanneer een advocaat hier nog tijdens de behandeling van een dossier wel toe overgaat, dan kan dit leiden tot verkeerde verwachtingen bij de klant en soms zelfs situaties waarin er chantage plaatsvindt. Daarom is het niet verstandig om hier als advocaat aan te beginnen. Het kan zijn dat er achteraf belasting over een gift dient te worden betaald.

Ook is er kans op een tijdrovende tuchtzaak. In 2015 heeft zich bijvoorbeeld een dergelijke procedure voorgedaan, waarbij één van de geschilpunten was dat de advocaat twee schilderijen van een klant had gekregen. Het idee en de bedoeling van de klant was om de advocaat iets meer werk te laten verzetten en meer in beweging te krijgen. De advocaat zei na afloop dat de waarde van de schilderijen overeen kwam met die van een goede fles wijn. Alleen omdat de klant hier geen of onvoldoende verweer op had, liep de kwestie uiteindelijk met een waarschuwing af voor de advocaat. Het gebeurt in de praktijk wel eens dat er vele uren aan een kwestie zijn besteed om tot een passende oplossing te komen. De financiële vergoeding vanuit Den Haag na afronding staat dan niet in verhouding tot de bestede tijd, aandacht en energie. Van een klant hoef en mag je als advocaat niet overladen te worden met complimenten en cadeaus. Een eenvoudig bedankje is dan al meer dan voldoende. Er zijn klanten bij die dat glad vergeten of alles normaal en vanzelfsprekend vinden. Soms zijn er juist weinig inspanningen nodig om een klant blij te maken. Dan is het werk goed te overzien, maar opeens volgt er dan een mooie bos bloemen of een vriendelijk bedankje. Wat voor de één weinig lijkt, kan voor de ander veel betekenen. Zo zien we maar weer.

Reacties ? hardam@mhz-advocaten.nl

Meer berichten