Foto: Foto:

Eindeloos geduld

De 39e editie van de Rotterdam Marathon met 17.000 deelnemers zit er weer op. En wat voor eentje! Afgelopen zondag werd onder een stralende zon en weinig of geen wind zowel het parcoursrecord als nationaal record verbroken. Zelf liep ik in 1993 en 1994 mee en wist ze beide keren uit te lopen. Dat voelde als overwinningen op mezelf. Het vele, enthousiaste publiek langs de weg geeft sowieso altijd een prima stimulans voor alle lopers. Daarvoor was het ook deze keer de moeite waard om vele lopers extra toe te juichen bij naam en hard voor ze te klappen.
Bij de meeste van al deze helden gingen er ongetwijfeld vele maanden aan voorbereiding aan vooraf met wisselend succes. Soepele en zware trainingen wisselden elkaar af, zo ook lichte en soms hardnekkige blessures.

'Of ze binnen vijf dagen 40.000 over wilde maken'

Wat het belangrijkste is als deelnemer, is de tijd ervoor willen nemen, de juiste aandacht geven, veel geduld kunnen opbrengen en goed luisteren naar het lichaam. Petje af hoor en respect voor alle lopers die hebben meegedaan.
In de praktijk als advocaat komt het ook regelmatig voor dat een klant eindeloos geduld moet hebben voordat er alsnog opgelucht adem kan worden gehaald en een definitieve oplossing voorhanden is. Niet iedere klant kan dat opbrengen, maar het is ook best moeilijk.
Toch kan het zinvol en nuttig zijn. Zo kwam in 2011 een mevrouw op bezoek met een brief van een incassobureau namens een bankinstelling. Vriendelijk en dringend werd verzocht of ze binnen 5 dagen een bedrag van EUR 40.000,- wilde overmaken.
Nadat ze zelf de onderliggende papieren had opgevraagd en verkregen, kwam zogezegd de aap uit de mouw. Haar ex-partner had misbruik gemaakt van haar persoonsgegevens en was na datum van echtscheiding zonder haar medeweten en toestemming een overeenkomst van geldlening aangegaan. Mevrouw deed aangifte van dit voorval bij de politie en, nadat er een aantal keren over was geschreven richting het incassobureau, leek de kwestie te zijn opgelost.
Drie jaar later ontving mevrouw opnieuw een sommatiebrief voor precies dezelfde kwestie, deze keer van een tweede incassobureau. Mevrouw meldde zich ietwat verbaasd en teleurgesteld opnieuw aan mijn bureau. Hetzelfde rituele dansje volgde en werd keurig schriftelijk opgevoerd. Daarna bleef het erg lang stil. U zal het misschien niet geloven, maar vlak voor afgelopen kerst kreeg mevrouw voor de derde opeenvolgende keer van weer een ander incassobureau een sommatiebrief. Nu was de maat voor ons allebei vol en het getoonde geduld ruimschoots voldoende op de proef gesteld. Na een paar verzonden pittige brieven met juist andersom aansprakelijk stellen, volgde uiteindelijk een excuusbrief. Mevrouw zou verder ook niet meer lastig worden gevallen. Haar geduld werd eindelijk beloond.

Reacties ? hardam@mhz-advocaten.nl

Meer berichten