OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vaandel Harmonie Ambrosius naar Stedelijk Museum Schiedam

Schiedam - Woensdag 13 maart heeft Harmonie Ambrosius haar 113 jaar oude Vaandel in langdurige bruikleen gegeven aan het Stedelijk Museum Schiedam. Traditioneel wordt een Vaandel gebruikt tijdens concerten van de Harmonie.
Het Vaandel van Ambrosius is gemaakt ter gelegenheid van het 12,5 jarig bestaan van de vereniging in 1906. Het is inmiddels 113 jaar oud en is vorig jaar nog gebruikt tijdens het jubileumconcert van Ambrosius ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan. Daarbij bleek dat het vaandel kwetsbaar is en dat de jaren gaan tellen. Om verdere slijtage te voorkomen, gingen ze bij Ambrosius op zoek naar een goede bestemming voor het vaandel.

In het kader van het project "Vaandels en Verhalen" dat in 2018 is georganiseerd door het Stedelijk Museum Schiedam, heeft Ambrosius een nieuw vaandel ontworpen. Dat wordt nu tijdens optredens gebruikt.
Tijdens dit project bleek dat het Stedelijk Museum zelf een grote collectie Vaandels van Schiedamse verenigingen in bezit heeft. ''Ons Vaandel past volgens het museum 'geweldig goed' hierbij. Wij bij Harmonie Ambrosius zijn dan ook heel blij met het in langdurig bruikleen kunnen geven van het oude Vaandel aan het Stedelijk Museum Schiedam.''

Meer berichten