Logo nieuwestadsblad.nl


Gijs van Rij zet muziek in de spotlights in de bibliotheek, met elke maand een ander thema.
Gijs van Rij zet muziek in de spotlights in de bibliotheek, met elke maand een ander thema.

Vieze liedjes; Gijs van Rij draait er niet omheen

Elke maand draait hij plaatjes met een praatje in de bibliotheek. Gijs van Rij is muziekliefhebber met een enorme stapel muziek. Van klassiek tot rock. Telkens een nieuw onderwerp zoals 'met de Franse slag', 'over de top' (Kiss, Funk) of 'weet je nog wel oudje' (jaren 30-50). Deze keer vieze liedjes in de Nederlandse taal. Over Pruimenpolka, Bredero en uitdagende hoezenpoezen.

Door Frank Willemse

SCHIEDAM - Schiedammer Gijs van Rij noemt zich geen verzamelaar. Want hij verzamelt niet alles. Wel heeft hij als IT-programmeur toegang tot een enorme berg muziek. En muziek; dáár draait het om, volgens Gijs die met vrouw Jolie elke dag wel met muziek bezig is. Dat laat hij horen ook deze zondag met als thema vieze liedjes.

Seks is zo oud als de muziek. Maar wat wel en niet kan, is onderhevig aan de moraal van de tijd. Wij zijn nu gewend aan expliciete taal, maar dubbelzinnigheden waren ook in de middeleeuwen te horen. Zoals het koortsige liedje op tekst van Bredero (1640) waar een vrijpartij wordt bezongen.

Dat veranderde in Nederland met de strenge zedenwet van 1911 waardoor Nederland in een klap het preutse land van Europa werd. Waar bij de buren (Wenen, Parijs en Berlijn) het cabaret tierde met vieze liedjes mocht in calvinistisch Holland plots niks meer. Scabreuze liedjes en teksten werden verboden. Zoals in Schiedam het volgens een spotprent verboden werd om samen in het gras te liggen.

Pas in de jaren zestig met de seksuele revolutie van nozems en provo werden de teksten opener en niet langer verboden. Met als hoogtepunt aan vieze liedjes het platenmerk Telstar van Johnnie Hoes die talloze vieze liedjes uitbrengt als de Pruimenpolka van Dikke Leo, Pietje Potent of Zwarte Lola van de stripteasebar. Maar ook Slome Japie Valkhoff over zijn verloren hart op Katendrecht. Via de PowerPoint laat Gijs zien dat de hoezenpoezen van 'Alle 13 goed' in de jaren zeventig steeds bloter werden.

Muziek als barometer van de tijdgeest. Met ook moderne voorbeelden van 'serieuzere vieze liedjes' uit de cabaretwereld zoals L.O.S. (Live On Stage): vier dames die zingen over haar; ik heb een dot op mijn grot.

Gijs is nog lang niet uitgedraaid. Op zondag 29 april behandelt Van Rij 'Verboden liedjes' uit de Tweede Wereldoorlog en in de maand mei een vrolijk onderwerp: Vakantie Hits.

reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox