Foto: Kim van Dee

Stedelijk Museum verklaart succes

Schiedam - Een groepje scholieren staat te ginnegappen bij vier tongstrelende kunstwerken. Normaal mag je beeldende kunst niet aanraken, maar in het Stedelijk Museum Schiedam mag je er zelfs aan likken. ,,Er hebben vast al andere mensen aan gelikt,'' zegt Mariska met een vies gezicht. Ze vertikt het. ,,Ik ben lekker lang, ik lik bovenaan het beeld waar niemand bij kan,'' zegt Jeroen. Hij voegt de daad bij het woord. ,,Lekker!'' Twee klasgenoten likken ook van de cola en uitgedaagd zet Mariska het puntje van haar tong op een beeld. ,,Zoet, zeg!'' griezelt ze.

De tentoonstelling Sticky Business trekt een breed publiek, zegt Deirde Carasso, directeur van het Stedelijk Museum Schiedam. ,,Kunstliefhebbers, maar ook mensen die nog nooit in dit museum zijn geweest. Zelfs mensen die helemaal nog nooit in een museum zijn geweest! Hele families komen kijken. Je kunt merken hoe suiker leeft in de samenleving. De expositie belicht veel facetten van suiker, ook de medische kant, en het slaat aan!

Van een geheel andere orde is de expositie rechts van de entree, eveneens op de begane grond. Als je je erin verdiept, is het best geestig werk dat je er vindt van stanley brouwn, maar deze expositie trekt toch vooral mensen die speciaal geïnteresseerd zijn in het werk van deze Surinaamse kunstenaar (1936-2017). Opmerkelijk voorbeeld: de voormalige artistiek directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam, Ann Goldstein, is tegenwoordig adjunct-directeur bij het Art Institute Chicago en ze vloog speciaal over om de expositie van stanley brouwn in Schiedam te zien.

Dat heeft ongetwijfeld een functie. Het is voor het eerst dat werk van stanley brouwn uit de particuliere verzameling van Joke en Dick Veeze in een museum wordt vertoond. De kunstenaar had in 1970 zijn eerste tentoonstelling in Schiedam. Hij werd één van de belangrijkste conceptuele kunstenaars ter wereld. In Chicago wil Ann Goldstein een groots overzicht van het werk van stanley brouwn maken.

Twee uitersten: een zeer toegankelijke tentoonstelling over suiker, in trek bij een breed publiek, en in hetzelfde gebouw en tezelfdertijd een 'moeilijke' expositie waar kunstkenners van wijd en zijd op afkomen. ,,Zwaar intellectueel en luchtig kunnen samengaan,'' zegt museumdirecteur Deirdre Carasso. Het is één van de verklaringen voor het succes van het Schiedamse museum, dat vorig jaar met 49.000 bezoekers een derde méér belangstelling trok dan het jaar daarvoor. Meer dan 20.000 bezoekers kwamen uit Schiedam.

Er zijn meer verklaringen voor de toegenomen belangstelling.

De veelheid aan activiteiten: 18 tentoonstellingen en liefst 77 activiteiten (lezingen, workshops, de Vaandeloptocht door Schiedam, de start van de Internationale Vrouwendag, de Nacht van de Geschiedenis).

De gastvrijheid: je voelt je werkelijk welkom in het museum, je kunt er zelfs iets eten en drinken en ervoor betalen wat je het waard vindt. De Charloisse kunstenaar Paco Dalmau, die met The White Wall Project de Waterweg Cultuurprijs 2017 won, krijgt in het najaar een expositie in het souterrain.

De kwaliteit: het museum had onder andere een internationale toptentoonstelling, Eye Attack, maar ook een zeer goed bezochte tentoonstelling over voormalig conservator en tv-persoonlijkheid Pierre Janssen.

De ja-cultuur: het museum speelt hartelijk in op initiatieven en verzoeken, ook als het om niet-museale activiteiten gaat, maar dan wordt wel een verbinding nagestreefd met kunst en cultuur.

Kunst en stad: het museum combineert kunsttentoonstellingen met Schiedamse exposities. Daarmee trekt het museum een gemêleerd publiek. Wie voor Schiedam komt, pikt iets van kunst mee. En wie voor de kunst komt, proeft een beetje van Schiedam.

fotobijschriften:

Snoeplandschap van Pip & Pop.

Colabeeld van Joseph Marr.

This way brouwn.

Meer berichten

Shopbox