Foto: pr

Schiedamse pers slaat handen ineen

Schiedam - Het Nieuwe Stadsblad, PopUpTv, Schiedam24 en Stadsomroep Schiedam gaan de komende maanden een bijzondere samenwerking aan. Ze gaan nieuws uitwisselen en naar elkaars websites verwijzen. Ze willen bij de Schiedammers optimale interesse wekken voor de gemeenteraadsverkiezingen op woensdag 21 maart 2018. De lokale media werken samen onder de noemer: 'De stem van Schiedam'.

,,Schiedam zal heel veel aandacht krijgen van de landelijke media,'' voorspellen Matthijs Rorije en Rob van der Gaag van PopUpTv. ,,Dat komt omdat Schiedam bij de Tweede-Kamerverkiezingen van 15 maart dit jaar opviel met hoge percentages voor de tegenpolen PVV en DENK. In de wijk Nieuwland stemde liefst 24,2 procent op DENK. In de Gorzen stemden één op de drie kiezers op Geert Wilders. We hebben de afgelopen tijd al veel landelijke media-aandacht voor Schiedam gemerkt, zoals in het NOS-programma Nieuwsuur. Het is zinvol als we als lokale media de handen ineenslaan om de kwaliteit van de berichtgeving over Schiedam van binnenuit te verbeteren.''

Het Nieuwe Stadsblad, Schiedam24 en Stadsomroep Schiedam (verantwoordelijk voor Radio Schiedam en LookTV) hebben positief gereageerd op het voorstel van PopUpTv om nauw samen te werken. De omroepen gaan de wijken in met straatinterviews over onderwerpen die de Schiedammers dwars zitten. Hun uitzendingen worden met de andere Schiedamse media gedeeld.
De Schiedammers worden gevraagd om oplossingen en verbetersuggesties. Ze kunnen ook reageren via Twitter en Facebook.

Vervolgens wordt de 'opbrengst' van de straatinterviews vertaald in wijktalkshows. Dan gaan de media dieper op de materie in. Vooral aan de hand van gesprekken met mensen die normaal niet gehoord worden. En deze debatten resulteren dan in een einddebat waarin de lijsttrekkers reageren op alles dat door de Schiedammers is aangedragen.

De Schiedamse media zetten in op een goede interactie met het publiek. Maar de gezamenlijke inspanningen vereisen een extra inzet en middelen. De media rekenen erop dat hun aanpak geregeld belangwekkend nieuws oplevert, waarvan ook het AD en andere landelijke media gebruik kunnen maken.

Freelance-journalist Kor Kegel zal in de aanloop naar de raadsverkiezingen elke dag een belangwekkende vraag stellen aan alle lijsttrekkers.
Het resultaat zal iedere dag te zien zijn op de websites van de samenwerkende Schiedamse media en wekelijks komt het Nieuwe Stadsblad met een round-up die ook weer gedeeld wordt met de andere media.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden